Ratzells: Het grote fokker/rattery onderzoek

Hier kun je rattige websites vinden.
Plaats reactie
iloveratzells
Assistent beheerder
Berichten: 3097
Lid geworden op: 03-10-2011 19:33

Ratzells: Het grote fokker/rattery onderzoek

Bericht door iloveratzells » 16-03-2012 22:45

Na aanleiding van een schrikbarend ontdekking startten wij een onderzoek, aan welke eisen een goede fokker/rattery moet voldoen in jullie ogen. In wat voor kooien moeten de diertjes op zijn minst gehuisvest zijn. Welke bodembekking gebruikt een goede rattery. Maar wat vooral heel belangrijk is hoeveel kaas heeft een goede rattery of fokker gegeten van het geen waar hij of zij mee bezig is. Ik zet een paar vragen neer, het is de bedoeling dat jullie die kopieeren en beantwoorden hieronder. Erg benieuwd wat jullie belangrijk vinden, en op wat jullie zelf erg prettig vinden bij een rattery/fokker. Natuurlijk mag dit ook gaan over een opvang!! Als jullie alle vragen beantwoord hebben, mogen jullie nog een kleine toevoeging schrijven. Iets wat jij vind, of deel een ervaring met een goede of juist minder goede fokker/rattery/opvang. Dit doen we om elkaar te helpen met het maken van de juiste keuzes. We willen natuurlijk niet dat we onnodig ratjes kopen bij mensen die niet serieus met dieren omgaan.

- Kan een rattery gerund worden door kinderen?:
- Wanneer vind jij dat een rattery zich een rattery mag noemen:
- Aan welke eisen moet een rattery sowieso voldoen?:
- Wat voor kooi moet men op zijn minst gebruiken?:
- Welke bodembedekking moet men gebruiken?
- Hoe vaak verwacht jij als klant een informatie update over de rittens:
- Tot in hoeverren verwacht jij een keus te mogen maken met kiezen:
- Welke prijs klasse vind jij normaal en waarom:
- Hoeveel nesten vind jij normaal:
- Welke leeftijd vind jij acceptabel voor een ingezet vrouwtje:
- Hoe vaak mag een vrouwtje ingezet worden:
- Stelt een goede rattery vragen aan koper?zo ja noem 1tje:
- Bij hoeveel weken, staat een goede rattery zijn rittens af?:
- Contact en interesse in de toekomst?:

Aub neem heel eventjes een paar tellen om dit in te vullen. En licht antwoorden zo nauwkeurig mogelijk toe. En mocht je nog een extra toelichting hebben laat het ons zeker weten!

Desirée
Ratzilla
Berichten: 869
Lid geworden op: 21-01-2012 18:42

Bericht door Desirée » 16-03-2012 23:41

- Kan een rattery gerund worden door kinderen?:
Bij "jonge" kinderen van 12 denk ik van niet, misschien dat ze helpen ofzo, en dat hun moeder/vader een rattery heeft, maar zelf kunnen ze dit niet goed (rekening houden met alle omstandigheden en dingen die fout kunnen gaan).
Wel denk ik dat het wel ligt aan wat je als kind beschouwd, ik denk namelijk dat als je 16/17 bent en je goed inleest dat het best kan.
- Wanneer vind jij dat een rattery zich een rattery mag noemen:
Hier kan je geen regels aan verbinden, je moet gewoon zelf opletten bij welke rattery je ratten koopt, en als iedereen dat doet dan blijven alleen de goede rattery's over ;)
- Aan welke eisen moet een rattery sowieso voldoen?:
Natuurlijk de huisvesting van de ratten, je moet je een beetje inlezen in de rattery en goede en slechte ervaringen van mensen met die rattery. Ik denk dat ze moeten letten op de lijnen (niet doorfokken met lijnen waarin veel ziektes voorkomen, maar dat kan je natuurlijk nooit helemaal uitsluiten). Een goede site waar je van alles op kan zien, en niet te veel nesten per jaar.
- Wat voor kooi moet men op zijn minst gebruiken?:
Voor de rittens? eerst een duna, dan een grotere kooi waar ze mooi in kunnen klimmen als een jenny of een furet/furat.
- Welke bodembedekking moet men gebruiken?
Niets MOET maar iets wat gewoon gezond is als ecobed ofzo...
- Hoe vaak verwacht jij als klant een informatie update over de rittens:
Zo vaak mogelijk :oops: het liefst 2x per week of meer (en veel foto's ;))
- Tot in hoeverren verwacht jij een keus te mogen maken met kiezen:
Wie het eerst komt, wie het eerst maalt, dus gewoon hoe hoog ik op de lijst sta...
- Welke prijs klasse vind jij normaal en waarom:
10-15 euro omdat dat hoger is dan een paar euro in de DW en niet te duur.
- Hoeveel nesten vind jij normaal:
ong 9 nesten per jaar (vind elke maand een beetje veel, maar elke 2 maand wel weer weinig dus ertussenin)
- Welke leeftijd vind jij acceptabel voor een ingezet vrouwtje:
Haha geen verstand van... ik neem aan dat het wel goed is bij de bekende/goed bekend staande rattery's.
- Hoe vaak mag een vrouwtje ingezet worden:
1 keer en als de 1e keer helemaal goed gaat 2 keer
- Stelt een goede rattery vragen aan koper?zo ja noem 1tje:
Ja, bijvoorbeeld met een vragenlijst. In wat voor kooi de rittens komen, met kooigenootjes, wat voor bodembedekking en omstandigheden etc.
- Bij hoeveel weken, staat een goede rattery zijn rittens af?:
6 weken, maar ik kreeg mijn rittens met 9 weken omdat we allebei (persoon waar we de rittens gingen ophalen en ik) geen tijd hadden om ze op te halen
- Contact en interesse in de toekomst?:
Ja, is gezellig en als het bij een rattery is, handig voor hun om te weten als er een ratje ziek wordt.
I love my girlfriend <3 and love my (part-time ;)) rats: Amy & Pandora, and Noodles & Beenie
Afbeelding

Wenky
Site Admin
Berichten: 2688
Lid geworden op: 19-09-2011 21:08

Bericht door Wenky » 17-03-2012 09:12

- Kan een rattery gerund worden door kinderen?:
Nee vind ik niet. Ik denk dat je jezelf als kind beter kan bezig houden met inlezen en informatie winnen en als je dan ouder bent kun je het gelijk goed doen.
- Wanneer vind jij dat een rattery zich een rattery mag noemen:
Deze is lastig. Ik vind bijvoorbeeld dat nestjes waar geen stamboom bij zit ook geen A/B/C nest mag heten.
- Aan welke eisen moet een rattery sowieso voldoen?:
Goede informatie, duidelijke website vind ik ook belangrijk, goede kooien etc.
- Wat voor kooi moet men op zijn minst gebruiken?:
Een duna voor de bevalling, rittenkooi daarna kooien om de meisjes en de jongens te kunnen splitsen etc.
- Welke bodembedekking moet men gebruiken?
Geen stoffige, zoals zaagsel. Voor de rest maakt het niet uit.
- Hoe vaak verwacht jij als klant een informatie update over de rittens:
Zodra er updates zijn.
- Tot in hoeverren verwacht jij een keus te mogen maken met kiezen:
Geen idee eigenlijk, als de verdeling maar eerlijk gaat.
- Welke prijs klasse vind jij normaal en waarom:
Minimaal 10 maximaal 20 denk ik?
- Hoeveel nesten vind jij normaal:
Zolang alles maar uitgeplaatst blijft kunnen worden maakt dat niet uit, als het maar niet elke keer hetzelfde vrouwtje is.
- Welke leeftijd vind jij acceptabel voor een ingezet vrouwtje:
Daar heb ik geen verstand van.
- Hoe vaak mag een vrouwtje ingezet worden:
Hetzelfde als hierboven. Ik dacht maximaal 2 a 3 keer?
- Stelt een goede rattery vragen aan koper?zo ja noem 1tje:
Jazeker, ik zou een hele vragenlijst maken met vragen als: In welke kooi, wanneer zou je naar de dierenarts gaan met je ratje, wat zou je doen als etc etc
- Bij hoeveel weken, staat een goede rattery zijn rittens af?:
5 a 6 weken en minimaal 100 gram toch? (weer geen verstand van)
- Contact en interesse in de toekomst?:
Van de rattery? Nou ik denk zelf dat als ik een rattery heb dat ik het dan wel druk zou hebben dus ik verwacht eerder dat degene die de ratjes heeft gehaald updates geeft :) Ik zou het bijvoorbeeld ook heel graag willen weten als er een ratje overlijd en ook waaraan hij dood was gegaan.

Kayleigh
Site Admin
Berichten: 1435
Lid geworden op: 16-03-2012 18:28

Bericht door Kayleigh » 17-03-2012 13:34

- Kan een rattery gerund worden door kinderen?:
Als één van de ouders ook zich in leest over alles, dan vind ik dat iemand van 16 of ouder best een rattery kan hebben.
- Wanneer vind jij dat een rattery zich een rattery mag noemen:
Als ze fokken met ratten met een stamboom en ook de lijn goed in de gaten houden. Fokker die maar wat op elkaar pleuren, dat vind ik meer een hobby fokker.
- Aan welke eisen moet een rattery sowieso voldoen?:
Ik heb het liefste dat ze met ratten fokken waarvan de achtergrond bekend of, of in ieder geval deels bekend. De website moet netjes zijn en je moet er veel informatie kunnen vinden. Ik vind het ook altijd fijn als de stambomen online staan, zodat je zelf kunt zien hoe een gedeelte van de lijn eruit ziet.

Het zou ook handig zijn als de rittens bij volwassen ratten komen, als ze oud genoeg daar voor zijn, zodat ze al kunnen leren hoe het is om met volwassen ratten te leven, omdat het vaak het geval is dat ze daarna bij volwassen ratten geïntroduceerd worden.

- Wat voor kooi moet men op zijn minst gebruiken?:
De eerste 2/3 weken een maxi duna (ligt aan de grootte van het nest), daarna moeten de rittens in een mary, furat kd of jenny komen zodat ze kunnen spelen.
- Welke bodembedekking moet men gebruiken?
Het liefste Ecobed.
- Hoe vaak verwacht jij als klant een informatie update over de rittens:
Toch wel 2x per week. In ieder geval dat je ze wel goed kunt zien opgroeien.
- Tot in hoeverren verwacht jij een keus te mogen maken met kiezen:
Wie het eerst reserveert heeft de eerste keus, lijkt me logisch. Wel zou ik het fijn vinden dat niet iemand 2 'dezelfde' rittens krijgt. Dus bijv. 2 zwarte ratten.
- Welke prijs klasse vind jij normaal en waarom:
Tussen de 10-15 euro.
- Hoeveel nesten vind jij normaal:
Ongeveer 6 per jaar vind ik wel normaal.
- Welke leeftijd vind jij acceptabel voor een ingezet vrouwtje:
Minimaal: 6 maanden, maximaal: 10 maanden.
- Hoe vaak mag een vrouwtje ingezet worden:
1 keer, bij hoge uitzondering 2 keer. Alleen een 2de keer als het nestje echt geweldig was.
- Stelt een goede rattery vragen aan koper?zo ja noem 1tje:
Ja, ik vind het goed dat er rattery's zijn die vragenlijsten hebben. Ik vind het goed dat hun interesse tonen in waar hun rittens nou terecht komen en ze niet hun rittens zo maar aan iedereen meegeven.
- Bij hoeveel weken, staat een goede rattery zijn rittens af?:
Als ze 6 weken zijn met een minimaal gewicht van 100 gram.
- Contact en interesse in de toekomst?:
In contact blijven met de rattery vind ik belangrijk. Als ik een eigen rattery had zou ik graag willen weten hoe het met mijn ratten gaat en zou ik graag foto's van ze zien. Je moet de rattery natuurlijk ook op de hoogte houden als een rat ziek is of vervelend gedrag vertoont, want dat is belangrijk voor de lijn.
Afbeelding
www.ratterypixie.weebly.com
Slaap zacht lieve Candy, Pixie, Amy, Ozzie, Twitter, Panda, Skinny, Bryson, Suki, Miyuki, Noodle, Oreo en Jeremy :(

Plaats reactie